TU ȘTII CE ESTE BULLYING-UL?

 

„Bullying” - hărțuire, intimidare, terorizare, brutalizare, comportament agresiv, luarea în derâdere a cuiva, umilire.

 

            Caracteristicile bullying-ului:

 

- Bullying-ul este un comportament intenționat: agresorul are intenţia clară de a cauza un disconfort sau o suferinţă fizică ori/şi psihologică celeilalte persoane.

- Bullying-ul presupune un dezechilibru de putere: relația dintre victimă și agresor este una inegală. Pornește de la diverse aspecte: putere fizică, vârstă, gen, statut social, abilităţi digitale, etc. Victima este lipsită de putere în fața agresorului și are dificultăți în a se apăra.

- Bullying-ul are un caracter repetitiv - agresiunea la adresa victimei se repetă, uneori pe perioade lungi de timp, are un impact deosebit de puternic, ducând la frică şi anxietate.

- Bullying-ul rănește - victima acestui tip de comportament agresiv este rănită fizic şi emoţional, cu consecinţe negative pe termen scurt, mediu sau lung.

             

Gândește-te dacă nu cumva cuvintele tale dor atunci când vrei să te amuzi pe seama unuia dintre colegii tăi.

 

Bullying-ul poate fi:

  1.  Verbal- apare sub formă de apelative jignitoare, tachinare, insulte, poreclire, țipete, sarcasm, minciună, bârfă, amenințări verbale, șantaj, jigniri repetate referitoare la: trăsături fizice sau psihice, orientarea sexuală, dizabilitate, gen, religie, etnie, naționalitate; situația socio- economică
  2.  Emoțional- se manifestă sub formă de priviri și gesturi amenințătoare, de excludere, ignorare;
  3.  Fizic- Presupune lovirea, bătaia, piedica, îmbrâncirea, plesnitul, blocarea căii, înghesuirea, împingerea sau alte agresiuni fizice diverse repetate.
  4.  Relațional- Include comportamente repetate de: respingere, subminare, excludere, izolare, ignorare, intimidare, agresiuni sexuale (hărțuire, atingere, avansuri etc.), comportament ironic, răspândirea de zvonuri răutăcioase, insulte în locuri publice.
  5.  Deposedarea de bunuri- Presupune comportamente repetate de: cerere de bani, bunuri sau echipamente, însoțite de amenințări; furt; provocarea sau forțarea de a fura, ascunderea de lucruri, vandalism, distrugere, incendiere.
  6.  Cyberbullying- Include trimiterea de mesaje repetate supărătoare, amenințătoare, insultătoare, obscene, filmări/imagini/mesaje denigratoare la telefon, computer; ridiculizare a unui elev prin crearea unui profil sau a unui blog fals, conţinând informaţii umilitoare; publicarea online a unor videoclipuri sau poze personale fără acordul persoanei în cauză;

 Copiii care sunt ținta comportamentelor de bullying, au șanse mai mari decât alți copii să:

  • dezvolte depresie sau tulburări de anxietate, trăind sentimente acute de tristețe, însingurare, teamă și îngrijorare;
  • aibă dificultăți de somn și alimentație (ex. pot dormi puțin și agitat; vor avea dificultăți de trezire dimineața, înainte de a pleca la școală; își vor pierde pofta de mâncare sau pot exprima nevoia de a «ronțăi» constant ceva, fără să le fie neapărat foame) ;
  • își piardă interesul pentru activități care odinioară le făceau mare plăcere (ex. joaca, citit, interacțiune cu cei din jur etc.);
  • aibă frecvent dificultăți de sănătate (ex. dureri de cap, stări febrile, greață, dureri de stomac) ;
  • înregistreze o scădere, aparent nejustificată, a rezultatelor școlare, însoțită de absenteism sau chiar refuzul de a merge la școală (Asociaţia Salvaţi Copiii).

 

Efectele asupra agresorilor

            Copiii care au experiențe de a agresa sistematic colegii au șanse ca în adolescență și la vârsta adultă să:

  • consume alcool și alte substanțe cu risc crescut pentru sănătatea lor fizică și emoțională;
  • aibă comportamente violente și delincvente, de vandalism, violență fizică extremă, furt, abandon școlar;
  • se implice prematur în relații sexuale cu risc;
  • să devină adulți cu risc crescut de comportament ilegal, violență domestică și abilități minime de menținere a unui loc de muncă (Asociația Salvați Copiii)

 

Efectele asupra martorilor:

            În cazul copiilor care sunt martori ai bullying-ului se poate înregistra o creștere a:

  • probabilității de a lipsi frecvent de la școală;
  • de a trăi sentimente de anxietate, neliniște și îngrijorare;
  • de a consuma alcool sau alte substanțe pentru a se simți mai bine sau a fi acceptați în „găștile puternice”;
  • de a copia comportamente de bullying pentru a se asigura că nu vor deveni următoarele victime. (Asociația Salvați Copiii)

 

Ai fost ținta sau martor al unor forme de bullying în liceul nostru? Iată cum poți proceda:

Dacă ai fost țintă sau martor a unei forme de bullying atunci trebuie să anunți dirigintele clasei din care faci parte, consilierul școlar sau conducerea școlii (domnul/doamna director).

 

Ai fost agresor? Încetează acest comportament! Gândește-te că bullying-ul face mult rău!

 

 

               (pentru realizarea acestui material au fost utilizate informații care au ca sursă lucrarea „SOS! BULLYING! Material suport pentru cadrele didactice”, elaborat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași)

 

 

 

 

Proiectul „Școală pentru Tineri Activi și Responsabil” (STAR)

 

       Alternative Sociale și Colegiul Tehnic „Ioan C. Ștefănescu” implementează în perioada octombrie 2021 – iulie 2022 proiectul „Școală pentru Tineri Activi și Responsabil” (STAR), finanțat de Primăria Municipiului Iași.

       Proiectul urmărește să determine o mai mare implicare a tinerilor care învață în cadrul Colegiul Tehnic „Ioan C. Ștefănescu” Iași în ceea ce privește propria dezvoltare personală și profesională.

       La un prim nivel proiectul urmărește stimularea elevilor colegiului în vederea implicării într-un program de voluntariat activ, desfășurat într-un centru multifuncțional înființat și dotat în proiect. Cu implicarea elevilor și a cadrelor didactice ale colegiului vor fi identificate domenii de acțiune relevante pentru schimbarea în bine a colegiului și a comunității. Vor fi selectați și formați voluntari elevi care își vor însuși cunoștințe referitoare la specificul activităților de voluntariat, legislația și provocările domeniului, metode și tehnici de lucru specifice care vor fi utilizate apoi de către aceștia în cadrul activităților pe care le vor derula atât în cadrul centrului multifuncțional. Voluntarii proiectului STAR vor dezvolta și implementa proiecte de impact pe teme educaționale, sociale sau de dezvoltare personală.

       Al doilea pilon al proiectului este reprezentat de investiția în dezvoltarea capacității tinerilor din Colegiul Tehnic ”Ioan C. Ștefănescu” de a-și stabili obiective și priorități de carieră și de a le urma. În acest sens, pe durata proiectului:

- sunt desfășurate activități de orientare în carieră la clasele de a IX a din cadrul colegiului pentru cel puțin 200 de elevi, cu ajutorul unei echipe de voluntari ai Asociației Alternative Sociale;

- 30 de elevi vulnerabili sunt oferite servicii psihosociale directe în vederea prevenirii abandonului școlar;

- pentru creșterea motivației tinerilor pentru educație și carieră și dezvoltarea capacității acestora de identificare, obținere și păstrare a unui loc de muncă, proiectul va crea oportunități pentru cel puțin 300 de tineri elevi din cadrul instituției de învățământ tehnic de a se conecta la prezent și viitor, prin facilitarea unui contact direct cu reprezentanți ai firmelor care își desfășoară activitatea în cadrul industriilor creative în cadrul unei conferințe de orientare în carieră. La această conferință vor fi invitați să participe profesioniști cu cariere de succes în domeniile în care activează, inclusiv absolvenți ai Colegiul Tehnic ”Ioan C. Ștefănescu” (care vor vorbi, în format TEDx, despre domeniul în care lucrează și despre traseul lor de carieră, despre obstacolele întâlnite, experiențele utile și lecțiile învățate) precum și reprezentanți ai unor firme din domeniile în pentru care sunt pregătiți elevii din școlile țintă.

 

Resurse

Fii și tu voluntar al Colegiului Tehnic „Ioan C. Ștefănescu”

Tu știi ce este bullying-ul?

 

 

 

 

 

 

FII ȘI TU VOLUNTAR!

Ce este voluntariatul?

Voluntariatul reprezintă o modalitate de valorificare a timpului pentru o cauză sau un scop în care crezi și ești dispus să acționezi.

 

Care sunt avantajele voluntariatului?

– Dezvoltare;

– Performanță;

– Ieșirea din zona de confort;

– Crearea unor prietenii noi;

– Distracție;

– Educație;

– Creșterea oportunităților de angajare;

– Învățarea de lucruri noi;

– Creșterea stimei de sine și a încrederii în forțele proprii;

– Satisfacție personală;

– Confirmarea propriilor capacități.

„Activitatea de voluntariat se consideră experiență profesională și/sau în specialitate, în funcție de tipul activității, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor absolvite.”(Art.10, alin. 2, a Legii nr. 78 din 24 iunie 2014 privind reglementarea activității de voluntariat din România);

 

Ce calități trebuie să deții pentru a fi un bun voluntar?

– Responsabilitate

– Seriozitate

– Punctualitate

– Implicare

– Empatie

– Motivație

– Dedicare

– Perseverență

 

De ce ar trebui să te implici în activitățile de voluntariat desfășurate la Colegiul „Ioan C. Ștefănescu”?

 „Voluntariatul m-a ajutat să îmi dezvolt abilitatea de comunicare cu ceilalți, să îmi fac prieteni noi și să mă simt mai bine cu mine însămi și cu cei din jur. Toate activitățile pe care le-am făcut împreuna m-au ajutat să îmi înving fricile, una dintre ele fiind vorbitul în public. Încurajez toți copii din orice liceu sau școală să participe la activități de voluntariat pentru că te ajută în dezvoltarea proprie și cine știe? Poți fi chiar tu cel care aduce zâmbete pe fețe triste!” (Mădălina, voluntar elev)

„Voluntariatul este una din cele mai frumoase oportunități! Merită ca fiecare dintre voi sa trăiți această experiență! Chiar dacă ești o persoană timidă, glumeață, neîncrezătoare, aici, la Centrul de Voluntariat, vei învăța numeroase lucruri! Nu îți face griji, noi te vom ajuta să te descoperi pe tine! Eu am făcut-o și încă o fac. Merită să încercați si voi!” (Ana Maria, elev voluntar)

„Activitățile realizate la Centrul de Voluntariat m-au ajutat mult în dezvoltarea mea. La început eram mai timidă, îmi era rușine să vorbesc sau să-mi expun părerea, dar acum, datorită voluntariatului, aceste lucruri simt că se rezolvă. Dacă la început credeam că o să fie plictisitor, acum aștept cu nerăbdare fiecare întâlnire, pentru că mereu aflu și învăț ceva nou, și cel mai important, pentru că îmi place.” (Carolina, voluntar elev)

„Voluntariatul este una din cele mai frumoase oportunități! Merită ca fiecare dintre voi sa trăiți această experiență! Chiar dacă ești o persoană timidă, glumeață, neîncrezătoare, aici, la Centrul de Voluntariat, vei învăța numeroase lucruri! Nu îți face griji, noi te vom ajuta să te descoperi pe tine! Eu am făcut-o și încă o fac. Merită să încercați si voi!” (Ana Maria, elev voluntar)

 

Ține minte: părerea ta contează!

La începutul fiecărui an școlar se va face o selecție de către voluntari a temelor în baza cărora vor fi elaborate și implementate proiecte în cadrul Colegiului nostru.

 

 Te-am convins? Vino și tu alături de noi!

Înscrie-te la următoarea adresă de e-mail și haide să ne distrăm făcând lucruri frumoase împreună!

Date de contact: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

 

 

 

 

 

 

Erasmus logo 

 

Proiect de parteneriat scolar Erasmus+

Language teaching for Understanding and Speaking Mathematics

(2018-1-UK01-KA201-048050)

https://mathspeak.erasmus.site

 

Perioada de derulare: 2018-2020

 

Finantare: Comisia Europeana

 

Responsabil de proiect: Prof. Ecaterina Leitoiu

 

Parteneri:

1. CHERRYLEAF LTD-United Kingdom - Coordonator

2. Idris Education Limited- United Kingdom - Coordonator

3. Danmar Computers LLC - Poland

4. VIVA FEMINA - Poland

5. Colegiul Tehnic "Ioan C. Stefanescu" - Romania

6. 2nd HIGH SCHOOL OF SERRES - Grece

7. Istituto Superiore E. Mattei - Italy

8. PGO "Nedka Ivan Lazarova" - Bulgaria

 

Descriere:

Proiectul Mathspeak este un parteneriat între practicienii din domeniul educației și creatorii demateriale educaționale. Proiectul va reprezenta un sprijin major pentru elevii care doresc săprogreseze prin sistemul academic. Deasemeni, proiectul va oferi profesorilor de limbi străine șide matematică, mijloacele de a aborda o zonă neglijată dar vitală și de influență, prin atragereaatenției asupra problemelor educaționale legate de limbajul matematic.

Pentru a-și atinge scopurile, acest proiect necesită o soluție multilingvă, prin experiențapartenerilor multinaționalicare lucrează în învățământul secundar și care vorbesc mai multelimbi europene.

 

Rezultate:

IO1. Manualul elevului MATHSPEAK în limba engleză, poloneză, greacă, română și italiană.

IO2. Curs de e-learning bazat pe manualul MATHSPEAK

IO3. Manual pentru profesori